• 26.07.2017, 12:00

I handlekurven


I dag har jeg vært innom helsekosten og meny for å handle noen småting som jeg trengte hjemme. Jeg følte meg ekstremt sunn da jeg handlet, og tenkte derfor at jeg virkelig måtte dele dette med omverdenen. Det er jo viktig å skryte av seg selv!

På helsekosten kjøpte jeg hampfrø til å bruke i smoothies, stevia drops med vanilje for å bruke i bananis og 2 getraw barer fordi jeg skulle smake på de. Getraw barene var faktisk utrolig gode, og jeg vil absolutt anbefale den rosa med raspberry & almond. Den var virkelig helt himmelsk.

På meny kjøpte jeg agurk, spinat og kaldpresset eplejuice. Alle tre til grønn smoothie, for grønne smoothier er virkelig bra for deg. Jeg kjøper veldig sjeldent juice, fordi jeg foretrekker vann. Når jeg likevel kjøper juice kjøper jeg alltid RÅ juicen fra Synnøve, fordi det virkelig er den beste juicen EVER! Hva har du i handlekurven?

  • 25.07.2017, 12:00

Grønn smoothie!


Jeg virkelig elsker smoothiene mine, og jeg hadde nok ikke klart å være veganer uten. Her kan jeg liksom leke og mikse med hva jeg vil, og jeg kan få i meg masse gode næringsstoffer, vitaminer og mineraler uten at det smaker pyton. Jeg skal riktignok si at denne var litt vanskelig å svelge, men det ble faktisk bedre med hver svelg.

Vel, er du klar for en supersunn grønn smoothie? Den inneholder masse vitaminer og mineraler, og den dekker definitivt en stor del av behovet for grønnsaker i løpet av en dag. Så let´s go!

Du trenger (2 porsjoner):
1/2 agurk ♥ 1 stor avokado ♥ 2 håndfuller / 4 klyper spinat ♥ 1ss hampfrø ♥ eplejuice

Skrell agurken, og del den opp i biter. Skallet trenger du ikke, men om du ønsker så gjør det bare smoothien grønnere. Deretter skjærer du opp avokadoen, det er virkelig ikke noe hokus pokus. Ha alt i en blender, altså agurk, avokado, spinat og hampfrøene.

Hampfrø inneholder mange essensielle fettsyrer, som omega-3. I tillegg er også hampfrø en god kilde til protein, og da spesielt for veganere. I tillegg er de fleste hampfrø rå, så for deg som er "raw" passer disse perfekt som kosttilskudd.

Når du har hatt alle ingrediensene i blenderen, tilsetter du bare så mye eplejuice du ønsker. Jeg brukte rå eplejuice, altså 100% kaldpresset juice. Men du kan egentlig bruke hvilken juice du ønsker. Jeg helte juice helt opp til spinaten, fordi jeg liker ikke at smoothien er veldig tjukk. Denne smoothien har en tendens til å bli veldig tykk og mektig, så gjerne tilsett mer juice om du ønsker dette.

Tips! Om smoothien er vanskelig å drikke fordi den er for grønn, noe grønne juicer og smoothies har en tendens til å være. Tilsett jordbær, det gjør alt mye lettere. Jeg hadde hele jordbær i min smoothie, og spiste den med skje. Det gjorde at jeg fikk i meg hele smoothien, og dermed fikk i meg alle næringsstoffene jeg hadde planlagt.

  • 24.07.2017, 18:00

Hva jeg spiser i løpet av en dag


Jeg eksperimenterer veldig mye med mat og matvarer for tiden, og da er det ekstra spesielt for meg å lage innlegg som dette. Denne dietten er helt ny for meg, og jeg tenker derfor at det kanskje er interresant for noen å se hvordan jeg starter opp som veganer. Jeg kommer i hvert fall til å fortsette å lage slike innlegg så lenge jeg synes det er gøy, så let´s go!

På vei til min time hos psykologen min på sykehuset i Vestfold spiste jeg ca. en kvart vannmelon. Det skal sies at jeg faktisk delte litt med Anne Cathrine, så jeg har ikke vært så gjerrig i dag som det jeg pleier å være. Det kommer nok av at jeg er i et usedvanlig godt humør i dag.

Da vi kom hjem lagde jeg en jordbær og banan smoothie, som var helt amazing. Igjen delte jeg med Anne Cathrine, eller det vil si at jeg lagde til henne også. Den inneholdt masse vitaminer og mineraler, og i tillegg omega-3 fettsyrer, fiber og protein.

I tillegg spiste jeg en hel pose med disse hjertene. Det er vegansk potetgull/ostepop, og jeg skal selvfølgelig lage et smakstest innlegg om disse og flere andre snacks.

På jobb spiste jeg en helt fantastisk pastasalat med kikerter, hvite og brune bønner, tomat, agurk og mais. Så utrolig god, mettende og forfriskende. Jeg spiste den med ekstremt god samvittighet for å si det sånn.

På vei hjem fra jobb stoppet jeg på Joe & The Juice for andre gang i mitt liv, og prøvde deres juice "the prince of green". Juicen bestod av spinat, ananas og eple, og var helt himmelsk. Så enkelt å få i seg spinat har det vel aldri vært tror jeg, NAM!

 

  • 24.07.2017, 12:00

Vegan inspiration


Kun noen inspirasjonsbilder for veganske/vegetarianske måltider, som kanskje ga deg litt inspirasjon eller rumlende mage? Jeg elsker virkelig å se på slike bilder, for jeg blir så utrolig inspirert til hva jeg kan lage. Det er utrolig viktig å være inspirert, spesielt med en streng diett. Det er fort gjort å begynne å kjede seg om man kutter ut flere eller store matgrupper, som kjøtt. Heldigvis finnes det utrolig mye inspirasjon der ute, som i hvert fall holder meg gående. Er du veganer/vegetarianer?

  • 23.07.2017, 18:00

Uken som gikk


Ukens opptur
Ukens opptur må være at jeg har klart å holde meg vegansk. Jeg har egentlig ikke slitt noe særlig med det, men det har krevd mye planlegging og struktur. Jeg liker jo å være forberedt på alt, så det passer meg egentlig godt å måtte planlegge alt jeg spiser for å passe på at jeg får i meg nok.

Ukens nedtur
Ukens nedtur blir enten at jeg måtte ta bussen hjem i full panikk, rett og slett fordi det var ekstremt slitsomt og helt for jævlig. Likevel kom jeg meg over det, og jeg fikk nesten et selvtillits boost av at jeg klarte det, derfor var det ikke kun negativt.

Om ikke det er bussturen så må det være at jeg fant ut at jeg har et hull i en tann, og jeg har aldri hatt det før. Jeg ble sykt redd, og fikk veldig vondt. Jeg tror det kommer av at jeg har spist så mye frukt og slikt i det siste, altså for mye sukker og syre for tennene mine. Jaja, det ordner seg til slutt i hvert fall.

Ukens tanke
Denne uken har vært full av tanker. Jeg gleder meg masse til å dra til Kroatia om 2 uker. I tillegg har jeg tenkt mye på bursdagen til Anne Cathrine som også skjer om kun 2 dager. Jeg har masse planer, og en hel haug med tanker i hodet. Gøy!

Ukens bilde
Igjen et bilde av meg og Anne Cathrine, fordi jeg bare elsker henne. Jeg blir alltid utrolig glad når jeg ser bilder av oss, eller henne for så vidt. Jeg kunne sett på henne hele dagen, for hun er så utrolig fantastisk.

Ukens økt
Ukens økt kom allerede på torsdag, som endte med en halvtime styrke og en time på sykkelen. Det var ekstremt deilig, og jeg rakk å forbrenne i underkant av 800 kalorier den dagen. Jeg følte virkelig at jeg fikk renset ut all dritten inne meg, en skikkelig god detox.

Akkurat nå
Akkurat nå er jeg på vei hjem fra Sverige. Jeg og Anne Cathrine har vært på harryhandel, med andre ord kjøpt veganmat. Vi har selvfølgelig også kost oss masse, og jeg liker utrolig godt å dra på slike dagsturer med henne. Det er faktisk veldig avslappende og koselig.

  • 23.07.2017, 13:00

Jeg er glad i meg selv!


Jeg prøver hele tiden å finne grunner til å elske meg selv mer enn det jeg allerede gjør. Det er utrolig vanskelig til tider, og spesielt når depresjonen min er tyngst. Likevel er det viktig for meg å finne grunner til å være lykkelig og være glad i meg selv, for det får meg til å føle meg bedre. Noe som kanskje ikke er så rart.

Jeg jobber hver dag mot å bli frisk, og dermed skrevet ut av sykehuset i Vestfold. Jeg blir behandlet for angst og depresjon poliklinisk, det vil si som en "outpatient". Det vil også si at jeg må gjøre mye av jobben selv, noe man må uansett, men bedringen komme kun om jeg faktisk endrer holdningene mine ovenfor meg selv.

Angsten min får jeg ikke gjort så veldig mye med, i hvert fall ikke enda. Jeg prøver å kontrollere den også, men det er vanskelig til tider. Den er liksom bare der til tide og utide, og som plage og belastning. Målet mitt er å bli glad i angsten min også, for det har jeg klart før. Eller kanskje ikke bli glad i den, men godta den. For om jeg klarer det så er det mye lettere for meg å kontrollere anfallene mine, akkurat som om angsten er mer på min side.

Beklager alle de lange mindful-rantene mine, men noen ganger blir faktisk alt bedre av det. Ikke det at jeg skriver så masse egentlig, men det er kanskje litt vanskelig å forstå? Poenget mitt er i hvert fall at jeg er glad i meg selv, uansett hva som er feil med meg.

Jeg er glad i smilet mitt, håret mitt, kroppen min, sjelen min, måten jeg uttrykker meg, måten jeg behandler fremmede, at jeg liker å gjøre gode gjerninger. Jeg er takknemlig for alle de flotte personene jeg har i livet mitt, og for at jeg får lov til å elske noen som elsker meg minst like mye til bake. Jeg er takknemlig for at jeg får leve livet mitt slik jeg vil, og jeg er glad i meg selv fordi jeg har valgt akkurat dette livet. Hva er du glad i ved deg selv, eller er du kanskje takknemlig for noe spesielt?

  • 22.07.2017, 18:00

Tanker på bussen


Egentlig er det helt tomt i hodet mitt, selv om det vanligvis spinner rundt oppi der så jeg ikke klarer å følge med. I dag har det vært stille, så jeg prøver nesten å tvinge det frem. Jeg ønsker ikke at tankene skal være der, men de pleier å være til stede på bussen.

Jeg hater virkelig å ta buss. Det er så uhygienisk, og verst av alt er alle de fremmede folkene. Alle originalene og alkoholikerne i Vestfold tar jo buss. I dag er en av originalene på bussen, B. Som jeg velger å kalle henne, for å ikke nevne navn.

Ei sur gammal megge med ekstremt dårlig hygiene, jeg luktet henne før jeg så henne for å si det sånn. I dag var hun faktisk hyggelig, og jeg hjalp hun både på og av bussen. I tillegg spurte hun meg pent om jeg kunne kaste kaffekoppen hennes, og det kunne jeg selvfølgelig.

Det hjelper å være hyggelig, det hjelper på min egen sinnsstemning. I tillegg liker jeg å tro at jeg får god karma. Alt for at bussturen blir lettere.

Som sagt så hater jeg virkelig bussen, for det er bare en av de tingene. En av de tingene som fremkaller et anfall. En av de tingene jeg ikke kan kontrollere.

Vanligvis så hører jeg på musikk eller på podcaster. Noen ganger ser jeg på videoer på Youtube. Men i dag har jeg glemt headsett, og derfor så skriver jeg. Jeg skriver for å glemme hvor jeg er, for å få tiden til å gå, for å komme meg over denne forferdelige angstturen og for å produsere enda ett blogginnlegg.

Jeg klarer likevel ikke å holde angsten unna, for det føles ut som den tar over kroppen min. Angsten overvelder meg, og jeg må konsentrere meg om å puste i stedet for å skrive. Pust. Pust. Pust. Pust.

  • 22.07.2017, 12:00

Jordbær og banan smoothie


Den letteste måten for meg å få i meg mye av alt jeg trenger hver dag er å drikke smoothie, fordi der kan jeg blande inn nesten alt jeg ønsker og trenger. I dag passet det helt perfekt med en smoothie også, fordi da får jeg proppet i masse mineraler og vitaminer i min forkjøla bedre halvdel.

I dag lagde jeg jordbær og banan smoothie, men masse ekstra godbiter oppi. Den ble helt himmelsk god, og jeg gleder meg allerede til neste gang jeg skal lage den. Hva liker du å ha i smoothie?

I denne smoothien:
banan ♥ jordbær ♥ chiafrø ♥ valnøtter ♥ müsli ♥ proteinpulver med sjokoladesmak ♥ soyamelk

  • 21.07.2017, 18:00

Go vegan with netflix


Det har blitt veldig viktig for meg å lære om matproduksjon, matvaner og helse på grunn av mat. Altså med tanke på at jeg planlegger å bli veganer. Jeg prøver å samle all kunnskap jeg kan, slik at jeg er best mulig forberedt før jeg drar kroppen min gjennom denne forandringen. Jeg har allerede begynt, men jeg tar det foreløpig sakte.

En av måtene jeg "studerer" på er ved å se film, faktisk er det hovedmetoden jeg bruker. Jeg ser på videoer på youtube, men også på forskjellige dokumentarer. Dokumentarene jeg har sett hittil har alle blitt anbefalt å se om du ønsker å bli veganer, men også selvfølgelig for å få opp øynene for hva som skjer i verden. Dokumentarene er utrolig bra og virkelig tankevekkere, og noe av det beste ved de er at alle finnes på netflix.

Da jeg skulle bestemme meg for hvilke filmer jeg skulle se hadde jeg et stort ønske om at alle skulle være på samme sted, fordi jeg er lat. Jeg har derfor planer om å se på alle liknende dokumentarer på både netflix og viaplay, og jeg gleder meg masse allerede. Jeg er faktisk allerede godt i gang på netflix-runden, og har startet med disse 3 dokumentarene:

1. Cowspiracy
Tar for seg hvordan gårdsbruk og masseprodusering av animalske produkter påvirker miljøet. I tillegg setter den lys på hvor lite store miljøorganisasjoner faktisk vet om problemet. For det er faktisk ikke slik at kull, olje og gass er verstingene.

2. Forks over knives
Tar for seg helseproblemer som hjerte- og karsykdommer og kreft i forbindelse med en kjøttbasert diett. I tillegg tar dokumentaren for seg bedringer og til og med kurering av disse sykdommene ved å endre diett fra kjøttbasert til plantebasert.

3. Live and let live
Dokumentaren følger 6 personer som har blitt veganere, og deres forhold til dyr og dyrehold. I tillegg tar dokumentaren for seg etiske, miljøbaserte og helsebaserte grunner til at folk har valgt å bli veganere gjennom tidene.

  • 21.07.2017, 12:00

Hjemmelaget banan-is!


Det er faktisk ganske sjeldent at jeg fyser på noe søtt, men de gangene jeg gjør det føler jeg at jeg ikke klarer å stå i mot. Nå som jeg prøver å leve et sunnere liv har jeg ikke lengre noe valg, jeg må stå i mot. Derfor er det viktig for meg nå i startfasen å finne ting jeg kan unne meg som fortsatt er sunne. For eksempel hjemmelaget banan-is, som faktisk kun inneholder 1 ingrediens.

Du gjettet riktig, ingrediensen er banan. Oppskriften er naturligvis derfor vegansk, og også raw for de som foretrekker dette. Det eneste du gjør er å kutte opp mengden banan du ønsker, og fryse den til den er dypfryst.

Jeg brukte 2 banan, og det holdt lenge til 2 personer. Altså tilsvarer 1 banan 1 porsjon. Jeg la bananbitene i en pose i fryseren i ca. 3-4 timer, da var de faktisk dypfryst. For å lage iskremen pulserte jeg bananen i en blender helt til jeg var fornøyd med konsistensen.

Jeg må innrømme at isen ikke akkurat så ut som det aller beste i verden, men den var utrolig god. Du kan i tillegg gjøre den mer spennende ved å tilsette sjokoladebiter, peanøttsmør, kakaopulver, proteinpulver osv. Du kan også gjøre isen søtere ved å tilsette stevia eller vaniljesukker. Det finnes ingen grenser, bare pass på at ikke vinninga går opp i spinninga.

I tillegg går det også an å legge isen i en boks og fryse den igjen, da blir konsistensen mer som vanlig is i stedet for "flytende" slik som den på bildet. Det er da lettere å forme iskuler. Jeg har enda ikke prøvd å lage ispinner enda, men jeg tror at dette blir neste prosjekt.

  • 20.07.2017, 18:00

What I eat in a day!


Noe av det mest spennende jeg vet er å se hva andre spiser i løpet av en dag. Det kan henge litt sammen med at jeg fortsatt overkommer en spiseforstyrrelse, men jeg tror hovedsaken er at jeg elsker mat. I tillegg elsker jeg å få inspirasjon til hva jeg kan spise av mat, og hvordan jeg kan lage ting.

Den siste tiden har jeg hatt stor inspirasjon til å spise vegansk, eller i hvert fall vegetariansk. Jeg har holdt meg godt hittil, selv om jeg kun har holdt på i 2-3 dager. Jeg er stolt.

Jeg har nå tenkt å dele hva jeg spiser i løpet av en dag, når jeg prøver å spise vegansk. Jeg har vært vegetarianer før, med perioder som veganer. Jeg begynte å spise kjøtt igjen rundt jul i 2016, men ønsker nå å gå tilbake til å ikke spise kjøtt. Kommer tilbake til dette i et annet innlegg.

Jeg startet dagen med 1 klementin for å få magen litt i gang. Jeg skulle på trening tidlig, og spiste derfor ikke en hel frokost. Jeg synes det er veldig greit å få i meg noe før trening for å slippe at det rumler i magen halvveis i økten.

Til frokost spiste jeg 1 kvart vannmelon, fordi det er ekstremt godt. I tillegg er det veldig forfriskende etter trening. Jeg liker å spise noe som går raskt etter trening, fordi jeg vil så fort som mulig i dusjen.

Til lunsj spiste jeg "frokost bolle" med epler, kanel, valnøtter, chiafrø og soyamelk. Jeg pleier å presse inn et ekstra måltid mellom frokost og jobb for å ikke bli så utrolig sulten på jobb. Dette gjelder spesielt når jeg trener på morgenen, fordi jeg da begynner dagen så tidlig.

På jobb spiste jeg salat med tomat, agurk, pasta og mais. I tillegg hadde jeg med meg 1 banan og nøtteblanding, fordi jeg ofte blir sulten igjen 2-3 timer etter lunsj.

Til kveldsmat spiste jeg en avokado, som er noe av det aller beste jeg vet. I tillegg pleier jeg å spise riskaker eller vegansk sjokolade om jeg craver noe, jeg aner ikke hvorfor men jeg craver faktisk riskaker. Det er noe jeg alltid har gjort, haha.

  • 20.07.2017, 12:00

Taste test - vegansk cookie


For noen dager siden var jeg på helsekosten for å kjøpe meg en sjokolade til å ha med på jobb, og damen bak disken anbefalte meg også en vegansk cookie som hadde kommet inn samme dagen.

Jeg hadde aldri smakt noen veganske cookies før, sett bort i fra oreo. I hvert fall ikke som jeg vet om. Jeg tok den med meg, og tenkte at jeg kunne lage en taste test på bloggen. Eller mer en anmeldelse av kjeksen. Var den god eller ikke?

Resultatet ble at den smakte som en helt vanlig sjokoladekjeks, noe jeg egentlig tror det er. Bort sett fra den melkefrie sjokoladen, som smaker det samme som vanlig sjokolade.

Det eneste negative var at den også var fylt med masse kokos, noe jeg ikke liker. Likevel synes jeg så absolutt du burde prøve den om du liker kokos, uansett om du er veganer eller ikke.

  • 19.07.2017, 18:00

Mitt triks for mykt og sunt hår


Håret mitt er nok noe av det viktigste for meg, sånn utseende messig. Jeg har alltid brukt mye tid og penger på håret mitt, og jeg har alltid fått komplimenter på det. Sett bort i fra mine få fargekatastrofer gjennom tidene.

Jeg har i flere år brukt hårolje i håret, det holder det mykt og fuktig. I tillegg holder det seg sunt ekstremt mye lengre. Frisøren min er ofte imponert over hvor lenge siden det er jeg klipte meg sist, for jeg klipper meg som regel kun 1 gang i året.

Trikset mitt er ganske enkelt, for det er hovedsakelig å behandle håret bra. Jeg bruker gode produkter, og jeg bruker mye tid på håret mitt. For det første bruker jeg Sebastian Professional shampoo og balsam, og hver gang jeg har vasket håret så tar jeg olje i det. I tillegg kurer jeg håret1-2 ganger i uken.

Mesteparten av æren burde nok gå til håroljen, for den har vært ved min side i tykt og tynt siden ungdomsskolen. Den er helt fantastisk og lukter helt amazing. Håret blir silkemykt og blankt, og jeg blir fornøyd og glad. Har du noen hårrutine?

  • 19.07.2017, 12:00

Ny favoritt-youtuber


Åh, som jeg elsker youtube. Det er virkelig et fantastisk konsept, og jeg hadde nok ikke klart meg uten den dag i dag. Uansett hva du leter etter finner du det på youtube, eller på google. Det kan selvfølgelig diskuteres om det er på godt eller vondt, men det skal jeg ikke.

Jeg elsker å bare sitte på youtube og se på videoer, og spesielt når jeg finner interessante og inspirerende videoer eller personer. For noen dager siden kom jeg over en kanal som virkelig har inspirert meg masse.

Jeg kom over kanalen helt tilfeldig, og jeg likte videoene jeg så på utrolig godt. Faktisk så godt at jeg kun har sett på denne kanalen de siste dagene, og jenta som driver den inspirerer meg faktisk masse. Så masse at jeg bare MÅ  dele kanalen med dere.

Kate Fruit Flowers deler en hel haug med vlogger om hva hun spiser (som en "raw vegan"), og hva hun og forloveden Mae gjør i hverdagen. Jeg vet ikke hvorfor jeg finner henne så inspirerende, men det er nok en blanding av at jeg blir inspirert til å spise sunt og at hun er så åpen om å være homofil. Hun dokumenterer stort sett hele livet sitt, og gjør dermed videoene veldig personlig.

 
 

 

 

 


 

  • 18.07.2017, 19:00

Raw vegan breakfast bowl


Som jeg har nevn tidligere har jeg vurdert litt å bli veganer, eller i hvert fall så godt det lar seg gjøre. For det er no utrolig vanskelig til tider, og det vet jeg ikke om jeg klarer. Først av alt skal jeg i hvert fall venne kroppen min til det sakte men sikkert, slik at den ikke får helt sjokk. I tillegg føler jeg det er tryggere om jeg ikke er så streng med meg selv i starten.

Jeg har i hvert fall eksperimentert litt på kjøkkenet, og jeg har laget en av de bedre frokostene jeg har smakt. Den gikk i hvert fall ned, og var helt ekstremt mektig. Jeg måtte faktisk gi halve til Anne Cathrine, og hun synes den var god også.

Du trenger:
2 epler ♥ kanel ♥ 5 valnøtter ♥ valgfri müsli ♥ 1ss med chiafrø ♥ valgfri soya eller nøttemelk

Kutt opp eplene og ha de i en bolle. Strø så mye kanel du vil over, for dette gir utrolig god smak i frokostbollen. Jeg merket fort at det hadde holdt lenge med kun 1 eple, for jeg orket ikke mer enn halvparten av bollen.

Kutt opp valnøttene, og strø de over eplene. Jeg foretrekker usaltede nøtter uansett slag, rett og slett fordi nøttesmaken blir bedre og jeg kutter ned på salt. Valnøtter er fulle av antioksidanter, umettet fett og omega 3-fettsyrer. De inneholder også magnesium som styrker immunforsvaret og beinstrukturen, og de inneholder melatonin som kan hjelpe med nattesøvn.

Deretter heller du over så mye müsli eller liknende du ønsker, bare pass på at det du velger er rikt på fiber. Fiber er utrolig viktig for fordøyelsen, og jeg prøver derfor å inkludere fiber i hvert måltid.

Før jeg helte over soyamelken og nøt frokosten min, tilsatte jeg chiafrø. Jeg la frøene i soyamelk før jeg begynte tilberedningen, men dette er ikke noe du trenger å gjøre. Jeg bruker chiafrø for å gjøre maten mektigere, og selvfølgelig på grunn av alle helseeffektene.

Chiafrø inneholder masse flerumettet fett, proteiner og karbohydrater (hovedsakelig i form av fiber). I tillegg inneholder chiafrø flere vitaminer og mineraler som er viktige for kroppen, som jern, magnesium, vitamin A og C, kalsium, kalium og natrium.

♥ Til slutt er det bare å tilsette melken av ditt valg, og nyte frokosten. 

Maren Thjømøe

Kontakt: gjerrigfrue@outlook.com

Search

Bloggdesign

hits