• 20.09.2017, 12:00

Jeg er stolt av å være en Jævla Homo!


I går kom serien vi har ventet på ut. Eller i går kom serien mange har ventet på ut. Jævla Homo hadde premiere på NRK i går, og Anne Cathrine og jeg så selvfølgelig alle episodene på nettet. Seren traff meg midt i hjertet, og jeg må innrømme at jeg ble så påvirket at jeg tok til tårene hele 3 ganger. Den fikk meg faktisk til å ha det helt jævlig, for det skal virkelig ikke være slik at sjansene er større for at du tar livet ditt om du er homofil. Eller at 1 av 4 synes tanken på deg er forkastelig kun fordi du er homofil.

Jeg bestemte meg for i dag ta på meg ?Jævla Homo? genseren min, og diskutere homofili åpent på toget fra Skoppum til Oslo med moren min. Jeg er nemlig så heldig at jeg har en mamma som ikke kunne drømt om å ha noen annen datter, selv om jeg er homofil. For det har virkelig ikke noe å si. Tilbake til poenget. Jeg opplevde faktisk å få noen blikk, og jeg la merke til spesielt én ung gutt som ofte snudde seg og ristet på hodet. Jeg håper at det kun var angsten min som spilte meg et puss, men jeg tror nok han var uenig i det jeg sa om at jeg skulle være meg selv. For jeg er skeiv, homofil, gay, homo. Jeg er, eller prøver å være, stolt av det. I dag SKAL jeg være stolt av det, fordi jeg er lei av å trykke meg selv ned. Jeg er lei av å faktisk holde med de jævla homoene som er i mot homofile. Jeg er meg, og kjærlighet er kjærlighet!

I dag strutter jeg rundt på UiO med genseren min. Genseren jeg faktisk er stolt av å eie. Jeg viser at jeg er homofil, jeg viser at jeg støtter homofile, og mest av alt viser jeg for meg selv at jeg er stolt av den jeg er. Jeg elsker samboeren min, kjæresten min, for hun er virkelig den mest fantastiske personen jeg har møtt noen sinne. Hun fortjener en kjæreste som er stolt, som er stolt av å være en jævla homo. Jeg er stolt av å være en jævla homo!

  • 02.08.2017, 12:00

Frokosttips - fruktsalat


Du trenger:
1 kiwi ♥ 1 banan ♥ 1 håndfull druer ♥ eller bare hvilke som helst frukt du liker

Jeg tror egentlig dette er noe av den enkleste frokosten jeg har laget til meg selv EVER, og den gjør virkelig susen de dagene jeg ikke orker så mye mat eller bare er lei av å drikke smoothie. Jeg spiser veldig mye frukt daglig, og fruktsalat på morgenen er noe av det beste jeg vet.

Det er så ekstremt enkelt å bare kutte opp frukt på morgenen, og i tillegg er det så godt og forfriskende. Fruktsalat er så mye bedre enn å bare spise hver frukt for seg selv, for de fleste frukter komplementerer hverandre.

  • 01.08.2017, 19:00

På tur rundt berg fengsel


Jeg synes at historie er ekstremt spennende, og da spesielt krigshistorie. Det er noe jeg finner veldig interresant, og bedre blir det om historien foregikk i nærheten. Her om dagen gikk jeg og Anne Cathrine en runde sundt Berg fengsel, som tidligere var en slags "fangeleir" for jøder. Det var ikke bare utrolig spennende å lese om stedet og alt som foregikk der, men også fin og beroligende utsikt på turen.

Vi lærte mye om hvordan jødene ble behandlet under andre verdenskrig i Norge, og da spesielt på Berg fengsel. Det var spennende og vondt på en gang å lese om hendelsene, men selvfølgelig mest av alt veldig lærerikt. Liker du å gå historiske turer?

Det kom flere hundre jøder til leiren, og de ble fraktet dit med tog i "kuvogner". Da de første kom frem var det absolutt ingen ting på berg, kun 3 tomme brakker. Altså ikke vann, mat, senger, toalett eller noe annet. De ble behandlet dårlig, og det ble beskrevet flere forferdelige hendelser på turen.

Om noen av de prøvde å rømme skjøt vaktene 10 tilfeldige andre jøder, hele familien til personen på rømmen og selvfølgelig rømlingen når han ble funnet. Dette var i hvert fall det vaktene truet med å gjøre. Berg var den eneste installasjonen med kun norske voktere.

Rundt 60 jøder ble værende på berg til krigens slutt på grunn av at de var gift med ikke-jødiske kvinner. Av de som ble sendt til Auschwitz var det kun 7 som overlevde, og av alle jødene som ble sendt fra Norge totalt var det kun 34 som overlevde til krigens slutt.

  • 01.08.2017, 12:00

Verdens enkleste grønnsakssuppe


Jeg er veldig for ting som er enkelt på kjøkkenet, rett og slett fordi jeg ikke orker å kokkelere i evigheter om jeg er sulten. En av favorittrettene mine både på smak og vanskelighetsgrad er grønnsakssuppe. For du trenger kun 3 ting, og det er vann, buljong og lapskausblanding.

Om jeg lager kun til meg selv bruker jeg 0.5l vann, 1 buljongterning og så mye lapskausblanding jeg ønsker. Jeg pleier å kjøpe REMA 1000 sin blanding, og bruker ca. 2/3 deler av posen. Om jeg er ekstra i slaget krydrer jeg også suppen med salt, pepper og andre ting jeg har i skapet. Den blir alltid like god, og er alltid en slager hos meg i hvert fall.


Hvordan lager du grønnsakssuppe?

  • 31.07.2017, 19:00

What I eat in a day!


Så i dag har jeg faktisk følt meg litt groggy og uvel, og derfor har jeg tatt det litt lettere på matveien. Jeg ønsker likevel å dele hva jeg har spist, for jeg føler virkelig at jeg har vært kreativ i dag til tross for følelsene mine. Jeg prøver å kose meg så mye som mulig de dagene jeg ikke føler meg helt på topp, og jeg lager meg alltid mat som jeg har lyst på. So let´s go!

Jeg startet dagen med en enkel fruktsalat bestående av kiwi, druer og banan. Jeg virkelig elsker frukt, og jeg kan ikke tenke meg noe som er lettere å spise enn frukt. Det var utrolig deilig å få i seg noe mat, og få startet dagen ordentlig. Frokosten var også lett, fordi jeg hadde planer om å dra på trening senere på dagen.

Mellom frokosten og treningsøkten spiste jeg enda en kiwi, rett og slett fordi jeg bare ELSKER gule kiwier. De er så sykt søte og saftige og gode. NAM! Etter jeg hadde kost meg med kiwien dro jeg på trening, som i dag bestod av nesten halvannen time med spinning.

Da jeg kom hjem fra trening lagde jeg meg grønnsakssuppe. Jeg hadde ikke spist det på evigheter, og jeg synes det er så utrolig godt. Jeg skal definitivt dele oppskriften på denne, for den er superenkel og ekstremt god.

Til middag følte jeg meg endelig bedre, så jeg og Anne Cathrine bestemte oss for å gå ut å spise. Vi spiste på et sted i nærheten som heter Groovy Diner, og der har de verdens beste vegetarfajitas. Jeg droppet riktignok osten og rømmen for å gjøre retten så vegansk som mulig, men den var likevel himmelsk.

Jeg tok dessverre ikke noen bilder av middagen, fordi vi valgte å legge igjen mobilene i bilen. Vi pleier å gjøre dette noen ganger for å utnytte kvalitetstiden vi har sammen til det ytterste, og jeg synes det er en veldig god vane vi har.

  • 31.07.2017, 12:00

New favourite dress!


Jeg tror at alle har noe som henger i skapene med prislappen på, som kanskje også har hengt der i mange år. Jeg har i hvert fall hatt en del slike plagg. Her om dagen fant jeg ut at jeg måtte gå igjennom alle disse plaggene og prøve de på, slik at jeg kunne bestemme meg for å beholde de eller ikke. Jeg kom da over denne kjolen som er helt fantastisk. Jeg kjøpte den for et par år siden, og har aldri brukt den fordi jeg følte den ble litt mye.

Jeg prøvde den på for å se hvordan jeg så ut, og jeg ble sjokkert. Jeg følte meg fin, faktisk helt nydelig. Hvorfor har jeg ikke brukt denne kjolen tidligere, og hvorfor har tatt vare på den så lenge når jeg ikke har brukt den? Jeg har nok ikke hatt hjerte til å gi den bort, men heller aldri hatt baller nok til å bruke den. NÅ skal den brukes!

  • 30.07.2017, 19:00

Uken som gikk


Ukens opptur
Ukens første opptur var at Anne Cathrine hadde bursdag, og det var en utrolig fin dag. Vi fortetter faktisk feiringen i dag på Farris Bad i Larvik, og koser oss gløgg der. Det er ekstremt deilig å få massasje, spise god mat og bare slappe av. På bursdagen hennes var vi ute og spiste, og hun fikk kake med stjerneskudd og hele pakka.

Ukens opptur #2
Ukens andre opptur var å endelig få møte tanten min igjen. Ja, hun svarte meg omsider. Vi satte oss på en kafé og spiste, og vi fikk snakket om alt og ingenting i over tre timer. Det var ekstremt koselig, og jeg håper virkelig at det gjentar seg om ikke alt for lenge.

Ukens nedtur
Ukens nedtur må bli at jeg ble dårlig natt til fredag. Jeg vet ikke hva som var galt, men jeg var ekstremt kvalm og løp til og fra badet hele natta. Jeg måtte derfor holde meg hjemme den dagen for å passe på at jeg ikke smittet noen om jeg var syk. Det viste seg til slutt å være falsk alarm, for innen klokken ble 11 var jeg i tipp topp form igjen.

Ukens bilde

Ukens økt
Ukens økt ble 1 time og 24 minutter på spinningsykkelen. Jeg var virkelig helt gjennomvåt og utslitt etterpå, noe som er en helt fantastisk følelse. Økten forbrant hele 793 kalorier, og hadde en snittpuls på 163 slag i minuttet.

Ukens tanke
Denne uken har tankene mine vært overalt, for jeg har hatt masse å tenke på. Vi skal snart dra til Kroatia, jeg har planlagt bursdagen til Anne Cathrine, jeg hat vært på jobb, jeg har jobbet med bloggen, jeg har presset inn treningsøkter, og jeg har rett og slett prøvd å få alt i livet til å gå opp. Jeg har derfor ikke rukket å ha noen spesiell tanke i hodet denne uken.

Akkurat nå
Akkurat nå har jeg og Anne Cathrine akkurat fått massasje, og vi er ekstremt avslappet etter å ha vært en hel dag på Farris Bad. Vi skal straks finne et sted å spise noe middag, før turen bærer hjemover.

  • 30.07.2017, 12:00

2 veganske frokoster for 2 forskjellige humør


Man er ikke alltid like sulten på morgenen som det man skulle ønske, men det er likevel utrolig viktig å spise noe tidlig på dagen for å få i gang systemet. Kroppen din har allerede fastet i rundt 8 timer, hvorfor tvinge den til noe mer? Jeg lager meg frokost om jeg er sulten eller ikke, og jeg lager frokost etter hvor sulten og hvilket humør jeg er i. Jeg varierer som regel mellom 2 frokoster, da sett bort i fra smoothie.

1. Raw vegan breakfast bowl

Jeg har delt en oppskrift på denne typen frokost tidligere, men jeg gjør det kjapt igjen. I denne bollen hadde jeg 1 eple, kanel, 5 valnøtter, 1ss chiafrø og 1 banan, når jeg har laget ferdig bollen tilsetter jeg soyamelk og voila. Det er ekstremt enkelt, ekstremt mettende og ekstremt godt. Jeg lager denne frokosten når jeg er litt ekstra sulten.

2. Fruktsalat

Om jeg ikke er så sulten kutter jeg opp frukt, men sløyfer chiafrø, nøtter og melk. Helt enkelt så lager jeg en fruktsalat. Jeg kutter opp den frukten jeg har lyst på der og da, bare for å få i meg noe på morgenen for å starte dagen.

Hva liker du å spise til frokost?

  • 29.07.2017, 18:00

Hvordan er det å jobbe med panikkangst?


Som jeg tidligere har sagt så har jeg panikkangst, og jeg har også tenkt til å lage et lengre innlegg om dette senere. Jeg jobber mye med å beskrive angsten min, og jeg ønsker å formidle seg slik at flere rundt også forstår angsten jeg opplever.

Selv om jeg ikke har et panikkanfall så er angsten med meg, det vil si at jeg stort sett opplever å være engstelig, redd, har høyere puls og er ofte usikker i forskjellige situasjoner. Likevel skal det sies at i mange sammenhenger vises det ikke at jeg har angst i det hele tatt, for jeg har blitt veldig god på å skjule det og å roe meg selv ned.

Jeg har ikke 1 men 2 jobber som utfordrer meg daglig. Jeg jobber i en clas ohlson butikk og en klesbutikk, dermed får jeg daglig utfordringer gjennom kundebehandling. Dette er nok hovedgrunnen til at jeg har blitt så god på å "kontrollere" angsten, men arbeidssituasjonen byr fortsatt på utfordringer. Det er nettopp noen av disse utfordringene jeg ønsker å dele i dag.

1. Komme seg frem og tilbake fra jobb
Det første jeg ønsker å ta opp er "problemet" å komme seg frem og tilbake fra jobb, noe som for meg ofte involverer buss. Jeg har både bil og førerkort, men er rett og slett for gjerrig til å betale parkering.

Jeg er redd for å ta buss, eller jeg var redd for å ta buss. Jeg har både hatt angstanfall og panikkanfall (som for meg beskriver to forskjellige ting) på bussen, og dette var ekstremt ille da jeg først begynte å ta buss til jobb. Jeg er redd for menneskene der, jeg synes at det er ubehagelig, og det er uhygienisk. I tillegg føler jeg meg innestengt på et sted med fremmede mennesker uten noen rømningsvei.

Jeg har blitt tryggere på å ta buss med tiden, men det har krevd mye tid og jobbing fra min side. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke ga opp, for jeg vil ikke være en person som gir etter for angsten. Jeg skal overvinne den!

2. Kundebehandling
Jeg skal alltid spørre kunder om de trenger hjelp/finner det de leter etter. Likevel er ikke alltid dette like lett for meg. Jeg har ikke noe problem med å snakke med kunder når de spør meg om noe, men å oppnå "kontakt" med kunden selv har jeg problemer med daglig. Jeg teller til tre inni meg før jeg spør en kunde om den trenger hjelp hver eneste gang, og enda verre blir det om det er jeg som er kunden.

Jeg føler veldig på det å "forstyrre" noen, og jeg blir veldig redd for at de skal synes jeg er irriterende eller påtrengende. Jeg opplever også at de fleste spør om de trenger hjelp, men likevel så er jeg redd de kanskje synes at jeg er dårlig i jobben min som ikke spurte om de trengte hjelp først.

3. Det å omgås kollegaer
Den siste tingen som jeg føler på er det å omgås kollegaer, og da også på jobb. Jeg lurer hele tiden på hva de tenker om meg, og jeg tolker hele tiden det de sier og gjør for å finne ut av dette. Noen ganger kan jeg virke gretten eller frekk på grunn av angsten min, fordi jeg ikke svarer eller svarer kort når noen sier noe.

Jeg synes det er ekstremt vanskelig å snakke med noen som jeg egentlig ikke kjenner, og man snakker jo mye med kollegaene sine i løpet av en dag. Jeg kjenner utrolig godt at pulsen stiger med en gang jeg føler at jeg må starte en samtale, eller at noen kommer til å starte en samtale med meg. Jeg er rett og slett redd for klein stillhet og samtaler.

Det er veldig vanskelig å beskrive ordentlig hva jeg føler når det kommer til dette temaet, men jeg håper likevel du forstår hva jeg mener. Jeg har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig, slik at dere som ikke opplever denne angsten også kanskje forstår.

  • 29.07.2017, 12:00

Bringing back the poncho!


Det absolutt værste jeg vet er å fryse, men det er ikke alltid like lett å være varm og samtidig "classy". Jeg jobber i klesbutikk, og jeg føler derfor ofte på det å se presentabel ut på jobb. Jeg liker å pynte meg, og jeg er faktisk veldig fornøyd med stilen min.

Nå på høsten elsker jeg virkelig å bruke poncho, spesielt nå som det er varmt og kaldt om hverandre. Det er for varmt til å bruke jakke, men om morgenen og kvelden er det for kaldt å gå uten. Poncho er definitivt perfekt, fordi jeg kan lett ta den av og på, og jeg holder meg varm når jeg trenger det.

Jeg pleier å slenge et belte rundt livet for å ikke se så posete ut i ponchoen, og for å unngå at folk skal tro jeg går med et teppe rundt meg. Jeg elsker hvor casual ponchoen er, men likevel så classy. Det er i tillegg veldig in med poncho nå, og vi har fått inn flere ponchoer i butikken jeg jobber. Ah, som jeg gleder meg til høsten.

  • 28.07.2017, 18:00

Taste test - vegansk potetgull


Jeg elsker virkelig noe crunchy, og fyser ofte på potetgull. Det er faktisk en del "vanlig" potetgull som allerede er vegansk, som bbq pringles (om jeg ikke tar helt feil). Likevel er det noen typer potetgull og chips som reklamerer for å være vegansk, og jeg måtte derfor teste noen av disse ut. Og jeg ble ekstremt positivt overrasket.

Nummer 1: Simply Sprouted, Way Better Snacks

Disse får man kjøpt i helsekost med forskjellige smaker, og jeg testet ut denne med sweet chili og den som heter sweet potato. Begge to var helt nydelige, og tilfredsstiller snackbehovet mitt. Denne med sweet chili ble litt sterk i lengden, og jeg orket ikke å spise mer enn halve posen. Søtpotetchipsen klarte jeg på den andre siden nærmest ikke å stoppe å spise, for den smakte salt potetgull som er min favoritt.

I tillegg til å være vegansk så er disse chipsene mye bedre for deg enn vanlig potetgull. De inneholder lite kalorier, lite fett og ingen ekstra stoffer som tukler med kroppet din. Potetgull med 130 kalorier per 100 gram er nesten et mirakel!

Nummer 2: Organic LOVE

Disse er virkelig helt amazing! Hjertene smaker som salte ostepop, og jeg ble faktisk helt hektet. Du får kjøpt dette merket på meny, og jeg vet ikke om noen andre selger disse "chipsene". Jeg anbefaler i hvert fall dette "potetgullet" på det sterkeste, og det er helt vegansk og organisk. Yeey!

  • 28.07.2017, 12:00

Banan + vanilje is


Jeg har tidligere delt hemmeligheten bak bananis, noe som i seg selv er helt himmelsk. Likevel har jeg følt at det kunne vært mulig å piffe isen opp litt ved å gjøre den søtere eller mer spennende. Jeg har riktig nok enda ikke prøvd å lage isen med mango, banan, jordbær eller sjokolade som jeg også har planer om. For først på lista stod nemlig vanilje, og jeg er glad for at jeg prøvde dette først.

Bananisen med vanilje er helt utrolig. Søt og kremete og helt herlig, jeg får ikke nok. Det er helt latterlig enkelt, og jeg skjønner derfor ikke hvorfor ikke flere lager is hjemme. Det eneste du trenger er banan og stevia dråper med vanilje.

Frys ønsket mengde banan(er), 1 porsjon er ca. 1-2 bananer. Når bananen(e) er dypfryst tar du de ut av frysa og tiner de i ca. 15 minutter på benken, eller kortere om ikke den er dypfryst. Deretter pulser du bananen(e) i en blender til du får en kremet is. Helt til slutt tilsetter du stevia dråpene, og jeg anbefaler 4-6 dråper per banan.

Når du har rørt inn dråpene er det bare å hive innpå, for isen smelter fort i varmen. Jeg garanterer at du kommer til å elske denne isen, og at du kommer til å fyse på den til dessert hver dag. MUMS!

  • 27.07.2017, 18:00

Dagens antrekk


Dette har jeg virkelig ikke gjort på lenge, og denne gangen vil jeg ikke påstå at jeg gjorde det så bra heller. Jeg liker faktisk best å ta bilder med mobilen, fordi det gir et mer hverdagslig preg på bloggen. Likevel ser jeg at ikke alle bildene er av den beste kvaliteten, spesielt når det kommer til antrekk. Jeg prøver meg likevel, for jeg bare MÅ vise frem denne toppen/bodyen.

Bodyen er fra NewYorker, og jeg er bare helt forelsket i den. Jeg fant den bare tilfeldig fordi jeg utfordret Anne Cathrine til å finne så mye som mulig på NewYorker, og at vi senere skulle vise hverandre hva vi hadde funnet. Jeg tok med meg noen bodyer for tull, fordi jeg synes de ser så rare ut. Anne Cathrine sa at jeg skulle prøve de på, og jeg så på dette som enda en sjanse til å bevise for omverdenen at bodyer er noe drit.

Vel, det var visst jeg som ble motbevist, for denne er helt fantastisk. Den er så utrolig fin på, og jeg føler meg faktisk litt elegant i den. I dag har jeg satt bodyen sammen med et par jeans og hvite sneakers, men det er fullt mulig å pynte seg enda mer og dra på fest.

  • 27.07.2017, 12:00

Mango + banan = sant


Jeg drikker utrolig mye smoothie om dagen, og har planer om å kjøre en tre dagers smoothie challenge straks. Det blir i hvert fall før jeg drar på ferie, så det vil vel si i neste uke en gang. Jeg hadde planer om å starte i dag, men har ikke klart å holde meg borte fra nøttene.

Jeg deler selvfølgelig her med dere om jeg lager noen smoothies jeg ikke har laget før, men det går stort dett i det samme. Jeg bruker også smoothieblandinger fra butikken, og da ser jeg ikke poenget med å dele "oppskriften".

I dag skal jeg dele en ekstremt enkel smoothie oppskrift, nemlig mango og banan. Den består av 1 hel mango, 1 banan, 2ss hampfrø, 1ss chiafrø og 1-2dl soyamelk. NAM! Dette holdt til 2 glass, altså ett til meg og ett til Anne Cathrine. Vi koste oss masse til frokost, og den passet bra ettersom at gårsdagens frokost var en ordentlig grønn smoothie.

TIPS! Om du ønsker å gjøre smoothien litt grønnere kan du gjerne tilsette litt spinat. Det setter ikke så mye smak, så da får du i deg litt grønt uten å lide deg igjennom det. Jeg lider meg i hvert fall gjennom ordentlige grønne smoothies, og er mye mer fan av å tilsette litt spinat eller kål i en "ikke så grønn"-smoothie.

  • 26.07.2017, 18:00

Hvordan ikke fråtse om kvelden


Jeg blir alltid ekstremt fysen på kvelden, noe jeg regner med at flere enn meg blir. Jeg vil gjerne ha en pose med potetgull eller en burger eller ett eller annet ordentlig usunt og fettete. Dette tyder faktisk på at man har fått i seg for lite næring i løpet av dagen, og som regel så hjelper det faktisk å spise meg en gang du begynner å fyse i stedet for å prøve å la være. For om du lar være er sjansen stor for at du fråtser senere på kvelden.

Så hvordan kan du unngå å fråtse om kvelden? Jeg har 2 triks for å unngå dette, som jeg virkelig vet at fungerer. Har du noen tips for å unngå å fråtse?

For det første er det viktig å spise jevnt hele dagen, og å få i seg nok næring. Aldri unngå å spise noen måltider, og heller ikke unngå mellommåltider om du er sulten. Om du sulter deg selv hele dagen vil kroppen din ønske matvarer med høyt kaloriinnhold, som for eksempel potetgull. Dette er fordi kroppen din trenger rundt 2000 kalorier om dagen, og den vil gjøre alt for å få det før dagen er omme. Så spis nok, og drikk nok. Få i deg masse vann, og masse god og sunn mat. Da vil du nok ikke kjenne et behov for mat senere på kvelden.

Det andre tipset mitt er å faktisk lage deg en snack mens du fortsatt har tid før du raider alle skap og skuffer. Litt som å planlegge at du skal fyse/fråtse på noe. Jeg pleier å skjære opp frukt av noe slag, som epler, og strø kanel over. Lag deg noe du liker, og ikke nødvendigvis for å være sunn. Lag noe som gjør at du ikke trenger mer, for det er faktisk bedre å spise de ekstra 200-300 kaloriene enn å spise en hel pose potetgull eller en hel pakke kjeks senere på kvelden.

Maren Thjømøe

Kontakt: gjerrigfrue@outlook.com

Search

Bloggdesign

hits